Lancerer ny europæisk hotelkæmpe

Lancerer ny europæisk hotelkæmpe

De skandinaviske hotelselskaber First Hotels og Belvar slår sig sammen for at erobre Europa. Samlet omsætter selskaberne for omkring 2 milliarder norske kroner, men omsætningen vil blive fordoblet fra dagens niveau på kun 2 år.

Den ny koncern får navnet Maribel og har et tredelt og ligestillet ejerskab mellem de to ejere af Belvar, Mads Jacobsen og Rune Firing, samt grundlæggeren af First Hotels og Flying Elephant-koncernen, Asmund Haare. Foruden hotelkædeselskabet First Hotels bidrager Haare med hoteloperatørselskabet Tribe Hotels i den nye konstellation.

- Porteføljerne passer særdeles godt til hinanden, og dette er et af de tilfælde, hvor totalsummen overgår værdien af enkeltfaktorerne, siger CEO i Belvar, Mads Jacobsen.

Maribel vil fra starten have over 11,500 værelser i porteføljen fordelt på 12 lande. I dag drives hotellerne under brandnavnene First Hotels, Moxy og Courtyard by Marriott.

Store ekspansionsplaner
Belvar er i løbet af få år blevet en betydelig europæisk samarbejdspartner for verdens største hotelkoncern, Marriott. Selskabet har underskrevet aftaler for drift af over 9,000 nye værelser på tilsammen 45 hoteller, som står til at åbne i løbet af de kommende 2 år. Således vil den nye koncern være repræsenteret i 15 lande. Samtidig vil omsætningen stige fra 2 til 4 milliarder norske kroner med en klar ambition om fortsat vækst.

- Mads og Rune har gjort et formidabelt arbejde med at bygge Belvar op til en af Europas mest spændende og ekspansive hotelselskaber. Sammen har vi god dækningsgrad i Europa, og selskabet er i rivende udvikling, siger Asmund Haare.

I Maribel bliver Asmund Haare bestyrelsesformand, mens Mads Jacobsen, Rune Firing og Simen Haare bliver bestyrelsesmedlemmer. Mads Jacobsen bliver koncernchef/CEO i både Maribel og Belvar, mens Rune Firing fortsætter som bestyrelsesformand i Belvar.

Næste generations driftsselskab
Den europæiske hotelindustri er præget af store og tunge internationale aktører. Belvar, som er koncernens driftsselskab, rykker op i øverste division af europæiske hoteloperatører efter fusionen, men vil beholde dagens effektive organisering.

- Belvars organisation er relativ flad, og kommunikations- og beslutningsvejene er korte. På trods af at selskabet er ungt og har betydelig geografisk spredning, så opleves organisationskulturen som tæt og solidt. Belvar repræsenterer uden tvivl næste generations hoteloperatørselskaber og sætter nye standarder for drift, koncernkultur og innovation, siger Asmund Haare.

Med øget volumen følger også øget relevans og attraktivitet for morgendagens hotelgæster og for portefølgeudviklingen.

- En af de store motivationsfaktorer bag fusionen er at øge volumen betydeligt. Ikke bare vil vi forbedre konkurrenceevnen ved at opnå stordriftsfordele, volumenøgningen vil også fungere som døråbner for nye markeder – både når det gælder slutkunder, og når det gælder vækst i antal hoteller, siger Mads Jacobsen.

Han lægger endvidere vægt på, at dette ikke mindst vil gælde for First Hotels.

- Vi ved, at de fleste europæiske hoteller er kædeafhængige, en position som bliver mere og mere krævende som følge af de seneste års enorme teknologiske udvikling. En af vore styrker er, at vi er brandafhængige, noget som medfører at vi kan finde det brand som passer bedst til destinationen, produktet og kulturen. Med First Hotels har vi et brand, som har bevist, at de har et europæisk potentiale med et produkt og med tjenester skræddersyet til individuelle hoteller uanset beliggenhed, siger Rune Firing.

Business as usual
Fusionen vil også være positiv for hotelkædens gæster og ansatte.

- Denne aftale vil give vore gæster flere First Hotels at vælge mellem samt større geografisk spredning, men ud over dette vil de kun mærke lidt til fusionen. For vore ansatte betyder dette først og fremmest nye muligheder i en endnu større koncern. I fusioner af denne størrelse er det naturligt, at vi gennemgår organisationerne nøje, og der bliver fortsat enkelte omrokeringer, men vi ønsker at beholde alle dygtige kollegaer i det videre forløb, siger Asmund Haare.

Også Belvar-hotellerne vil blive drevet som normalt. Selvom væksten for de kommende år er stor, holder selskabet fortsat døren åben for nye brands.

- Vores organisation er robust og rustet til betydelig porteføljevækst. Selv om vi i snit åbner 2 hoteller om måneden de kommende 24 måneder, så byder vi gerne nye brands velkommen til Belvar og fortsætter kommunikationen med potentielle samarbejdspartnere i tiden fremover, siger Jacobsen.

Faktaboks Maribel
Etableret: 2018
Omsætning: ca. 2 milliarder norske kroner
Portefølje: Over 100 hoteller med mere end 11.500 værelser
Beliggenhed: Norge, Sverige, Island, Danmark, England, Skotland, Tyskland, Italien, Holland, Spanien, Polen og Belgien.
Er hoteloperatør for brandsene: First Hotels, Moxy og Courtyard by Marriott
Bestyrelse: Asmund Haare er bestyrelsesformand med Rune Firing, Mads Jacobsen (CEO) og Simen Haare som bestyrelsesmedlemmer.
Pipeline: 45 hoteller under opførelse med samlet nær 10.000 værelser inklusiv yderligere brands som Moxy, First Hotels, Residence Inn, AC by Marriott og Marriott Hotels.

Faktaboks Belvar
Etableret: 2011
Omsætning: ca. 1 milliard norske kroner
Portefølje: 13 Moxy og 3 Courtyard by Marriott (3.551 værelser)